10 maja w kompleksie Centrum Giełdowe przy ulicy Książęcej 4 w Warszawie odbyła się oficjalna inauguracja wystawy „Origin” z cyklu „Przenikania”, na której zaprezentowane zostały prace Magdaleny Głodek i Magdaleny Abakanowicz.
Marta Czyż, kuratorka pierwszej wystawy „Origin”, nie przez przypadek postanowiła zestawić obrazy Magdaleny Głodek z pracami Magdaleny Abakanowicz. W ten sposób ukazała dwie różne generacje i historie, zarówno na zasadzie podobieństw, jak i kontrastów. Ważnym elementem tego pokazu staje się wymiana energii, jaka pomiędzy nimi zachodzi. Spotkanie dzieł klasyczki polskiej sztuki współczesnej – Magdaleny Abakanowicz i Magdaleny Głodek – artystki młodego pokolenia prowokuje do zadawania pytań o kondycję człowieka we współczesnym świecie widzianej z perspektywy dwóch artystek i dwóch pokoleń.

„Cały cykl „Przenikania” polega na zestawieniu młodego pokolenia z klasykami współczesności. Tym razem goście mogą oglądać prace Magdaleny Głodek i Magdaleny Abakanowicz. Bardzo mi zależało na tym, aby skupić się na aspekcie materii i ukazywania jej w przestrzeni. Wydaje mi się, że podejście do materii, zarówno w formach malarskich, płótna czy abakanu, jest interesujące. To wystawa, która niesie za sobą dużo emocji. Jest w niej także sporo kontemplacji i szukania siebie” – przyznała kuratorka wystawy, Marta Czyż.
Podczas wystawy zgromadzeni goście mieli okazję zobaczyć pracę Magdaleny Abakanowicz pt. „Femme”, która pierwszy raz zaprezentowana była na Międzynarodowej Wystawie Światowej Sztuki Współczesnej NordArt 2022 w Pawilonie Polskim oraz dzieło z prywatnej kolekcji pt. „Virility”, do tej pory publicznie nieprezentowane.
Nawiązaniem do tych dzieł są prace z cyklu „Origin” Magdaleny Głodek. Ich łównym przesłaniem jest powrót do źródeł. Możliwy dzięki płóciennej kompozycji nawiązującej do zakorzenionych w każdym człowieku wzorców. Artystka w swoich pracach zadaje niekończące pytania, próbując znaleźć na nie odpowiedzi.
Otwarcie wystawy Origin
„Zamysł wystawy polega na tym, że łączymy pokolenia, a także techniki, rzeźby, obiekty, malarstwo i kolarz. Na wystawie, która otwiera cykl „Przenikania”, jest połączenie moich prac na płótnie z dziełami Magdaleny Abakanowicz. Mamy tu przenikania się struktur, przekazu i inspiracji na różnych polach. Do 21 maja można obejrzeć moje płótna z cyklu „Origin”, które powstały w zeszłym roku. Pierwszy raz pojawiła się instalacja, którą można zobaczyć z zewnątrz, a także wejść do środka. To ona otwiera drzwi do całej wystawy. Daje efekt przejścia w świat sztuki i odnalezienia swoich odczuć” – opowiedziała Magdalena Głodek.
Za organizacją wystawy „Origin” „Przenikania_1” w Centrum Giełdowym stoi działający od 2020 roku Kolektyw Artystyczny, obecnie w trakcie przekształcenia w Fundację Sztuki Współczesnej Femikolektyw – niezależną instytucję typu non-profit działającą na polu kultury i sztuki. Wierzą, że sztuka łączy, a nie dzieli, dlatego celem jest promocja polskiej sztuki współczesnej. Organizują warsztaty i projekty, które przyczyniają się do rozwoju sztuki współczesnej. Pomagają artystkom i artystom zdobyć wiedzę i doświadczenie w obszarach potrzebnych do istnienia na rynku sztuki.

„Jako pasjonat sztuki chętnie wspieram takie inicjatywy. Unikatowe tkaniny Abakanowicz poruszają. Estetyczne formy Głodek skłaniają do zatrzymania i poszukiwań, tego co nieuchwytne, ulotne” – mówił Michał Gęszka, prezes zarządu New Solutions Factor.
Magdalena Abakanowicz w 1954 roku ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie. W latach 60. zaczęła tworzyć trójwymiarowe, monumentalne formy zwane „Abakanami”. Kolejne lata poświęciła na tworzenie ogromnych cykli rzeźb figuratywnych i niefiguratywnych z płótna i żywic, zwane „Przemianami”. Zmarła 20 kwietnia 2017 roku.
Pierwszą wystawę z cyklu Przenikania – „Origin” można oglądać do 21 maja w kompleksie Centrum Giełdowe przy ulicy Książęcej 4 w Warszawie.